Rooms in Hobbyscoop PI1NOS

Algemene vragen over C4FM gerelateerd.
Plaats reactie
PD7FBK

Rooms in Hobbyscoop PI1NOS

Bericht door PD7FBK »

Goedendag, mijn naam is Frank en ik ben helemaal nieuw met C4FM.
Sinds 2 dagen heb ik een Yaesu FTM-400XDR/DE. Ik heb na wat gestoei en diverse info op het internet gezocht heb ik Wires-X aan de gang.
Ik gebruik de radio in "Direct" modus, dus niet via de PC. (Ik heb wel de Wires-X software draaien zonder HRI-200) Ik kan dus niet een room connecten.

Ik ben via PI1NOS gelinkt en hoor af en toe iemand, en kan ook met hem praten, Dat werkt dus prima.

Nu zie ik in het Fusion Dashboard dat ik in "room" NL-LUISTERT zit.
Ik zie dat er gepraat wordt in de room KOFFIEKAMER, maar dat hoor ik niet.

Mijn vraag..... Hoe kom ik in de KOFFIEKAMER? Is dat mogelijk zonder de HRI-200?

Mocht mijn vraag hier al op het forum staan, alvast mijn excuses. Ik kon het niet vinden.

73, Frank PD7FBK
PE1KZU

Re: Rooms in Hobbyscoop PI1NOS

Bericht door PE1KZU »

Hallo Frank,

Even in het kort; er zijn twee populaire netwerken die compatibel zijn met Yaesu radio's,
het eigen netwerk van Yaesu, genaamd Yaesu System Fusion,
en een netwerk ontwikkeld door amateurs, genaamd YSF.
Helaas is de naamgeving wat ongelukkig gekozen voor het YSF netwerk, men noemt het dan ook wel C4FM.
Dit YSF/C4FM netwerk biedt meer mogelijkheden dat het Yaesu netwerk, maar om daar gebruik van te kunnen maken heb je een hotspot (pi-star of openSPOT) nodig, of een repeater bij jou in de buurt die verbonden is met het YSF/C4FM netwerk.
Om in de KOFFIEKAMER te komen moet je een verbinding hebben met de reflector NL-CENTRAL.
Kijk maar even op het dashboard van deze reflector op http://c4fm.digitalevoice.nl
Daar vind je ook (links bovenaan de pagina) een link naar de WiKi met uitleg over de reflector.

Veel plezier met je Yaesu radio.

Groet,
Bert PE1KZU
-...
"Als iedereen luistert, hoort niemand iets"
PD7FBK

Re: Rooms in Hobbyscoop PI1NOS

Bericht door PD7FBK »

Hallo Bert,

Dankjewel voor de duidelijke uitleg! :D

Ik had nog een openSPOT liggen en heb deze geconfigureerd.

Het werkt! Ik kan schakelen op het dashboard. Ik heb een test gedaan in room Echo, en hoor mezelf terug.

Ik ben helemaal blij!

Bedankt,

Frank
Plaats reactie